3 lépés, hogy a gyengeségek erősséggé váljanak

2018-08-05
724 megtekintés

Yan Wang, a VitalSmarts egykori gazdasági vezérigazgatója nem élte volna túl Mao Kínáját, ha például megkérdőjelezi a hatalmon lévőket. Pénzügyi vezérigazgatóként kifogástalan munkát végzett a legmagasabb etikai normák mellett. De a status quo megkérdőjelezése távol állt tőle, különösen, ha ez azt jelentette, hogy az cégünk egyik tulajdonosának a tetteit bírálja.

Az egyik nap szabályosan remegett, amikor Al kollégámmal beszélt arról, hogy szerinte a néhány dollár, amelyet könyvünk nyilvános eseményeken való értékesítéséből szerzünk, alig éri meg az időt, amit a számviteli csapatunk a számlák feldolgozással tölt. Kerülgette a témát, míg Al megkérdezte: „Szóval, mit javasolsz, Yan?” Nagy levegőt vett, és végül bevallotta: „Jobb lenne, ha csak ajándékba adnád őket.” Al egyetértett. Yan-nak majdnem mindig igaza volt. Csak eltartott egy darabig, hogy kitalálják, mi a véleménye.

Ugorjunk előre egy évtizedet. Társaságunk tízszeresére nőtt és így Yan szerepe is. Az elszámoltathatóság fontossá vált a cégünkben. Senki más, beleértve a nagy részvénytulajdonosokat, nem határozhatta meg a normák fenntartását és a jó pénzügyi sáfárság kultúrájának megteremtését. A csapata az élen járt abban, hogy az árrést maximalizálják.

Yan története nem ritka. Kutatásaink azt mutatják, hogy az emberek 97%-a képes könnyen azonosítani a karrierjét korlátozó szokásait. Nem vagyunk megbízhatóak, hiányzik belőlünk az empátia, kerüljük a konfliktusokat és félünk a kockázatoktól. Bár világosan látjuk, hogy gyengeségeinknek mind személyesen, mind szakmailag ára van, kevesen érünk el fejlődést abban, hogy azok erősségekké váljanak. Valójában a vezetők azt állítják, hogy miután visszajelzést adtak egy teljesítményértékelés során, az emberek kevesebb, mint 10%-a tűnik másnak egy évvel később. De ennek nem kell így lennie. Yan-hoz hasonlóan viszonylag rövid idő alatt jelentős változásokat tehetünk.

A legtöbb gyengeség javításának kulcsa a következő három dolog:

1) A döntő pillanatok meghatározása

A krónikus gyengeségek általában nem egyszerű viselkedési hiányosságok miatt léteznek. Mikor az irodájában egy prezentáción dolgozol és közben folyamatosan a beérkező leveleket ellenőrzöd vagy telefonálsz, az nem azért van, mert rossz vagy a priorizálásban. Inkább egy mélyen berögzült és megszokott választ adsz a szorongás, az alkalmatlanság vagy a félelem érzésére. A rossz szokásaink többsége ugyanilyen természetű: mélyebb dolgok húzódnak mögöttük.

Az fejlődés módja azon pillanatok beazonosítása, amelyek kiváltják ezeket a válaszokat. Figyelj az időre, a helyre, a körülményekre, a hangulatra, az élettani állapotodra vagy a kockázatok megítélésére, amelyek a rossz eredményeket okozó viselkedésre ösztönöznek. Ezek a döntő pillanatok.

Yan beazonosította, hogy az ő döntő pillanata az volt, amikor érezte, hogy nem ért egyet a magasabb pozícióban lévő személlyel. Elég közvetlen volt a társaival és a vele egyenrangú vezetőkkel, de a cég tulajdonosaival való beszélgetést egy porcikája sem kívánta.

2) A gyakorlati alkalmazás megtervezése

A svéd pszichológus, Anders Ericsson elmondta, hogy tanulási görbénk akkor van a legmélyebben, amikor elmélyedünk az úgynevezett tudatos gyakorlásban. Ezek olyan, mély koncentrációjú rövid időszakaszok, ahol viszonylag valós körülmények között gyakorlunk egy készséget. Ha ezek az intenzív gyakorlati időszakaszok azonnali visszacsatolással párosulnak, a tanulás még jobban felgyorsul. Albert Bandura pszichológus úgy hivatkozik erre, mint megfigyeléses tanulás, és úgy találta, hogy érzelmi akadályokat tudunk leküzdeni, ha belemélyedünk egy ilyen gyakorlatba egy biztonságos, de kihívásokkal teli környezetben.

Miután azonosítottuk a döntő pillanatokat, tegyük azt, amit Yan tett: válasszunk mérsékelten kihívó helyzeteket, ahol gyakorolhatunk egy bizonyos készséget. Yan minden kísérletet követően összefoglalta az eredményeket, értékelve a hatékonyságát és a stressz szintjét. Vigyázott arra, hogy ne ugorjon mély vízbe az első próbálkozás során.

3) Az érzelmi kompetencia fejlesztése

Győződj meg róla, hogy a terv magában foglalja azon képességek fejlesztését is, melyekkel kezelni tudod azokat az érzelmeket, amelyek a gyengeséggel való szembenézést kísérik. Egyszerűen arra kényszerítsd magad, hogy ha félelmetes vagy kényelmetlen magatartásformát veszel fel az önmagában nem siker. A kellemetlen érzelmek egyszerűen arra ösztönöznek, hogy elkerüljük őket. Olyan taktikát kell keresni, amellyel a kellemetlen feladatokat kellemessé vagy legalább elviselhetővé tesszük. Ezzel fokozatosan újratanítjuk az agyat. Yan úgy találta, hogy érzelmei megnyugodtak, mikor egy pillanatra megállt, hogy tisztázza a motivációit, mielőtt egy magasabb pozícióban lévő emberrel elindulna egy fontos beszélgetés. A beszélgetés ütemezése előtt megállt, mély lélegzetet vett, és megkérdezte: “Mit is akarok?”

Korábban el akarta kerülni a konfliktusokat a magasabb pozícióban lévő emberekkel, de ez szemben állt az értékeivel. Amikor elgondolkodott azon, amit igazán akart, összekapcsolódott azzal a vágyával, hogy önazonos és erős emberré váljon. Ez a tudatosság segített neki abban, hogy alárendelje a félelmeit valami fontosabbnak.

Az egyik legkedvesebb emlékem Yan-ról az a nap, amikor közölte velem, hogy megsértettem őt. Szerinte tisztességtelen voltam vele szemben, mivel az általa kapott részvényesi díj, másokhoz képest aránytalan volt. Kifejezte csalódottságát és bemutatta egy másik számításnak a lehetőségét. Végül egyetértettem az érvelésével. Ami még ennél is fontosabb: megdöbbentett, hogy az a személy, aki ilyen módon figyelmeztetett engem, nagyban különbözött attól, aki néhány évvel korábban remegett egy Al-nak tett javaslattól.

Meg tudod változtatni saját karrier-korlátozó szokásod, ha azonosítod a saját döntő pillanataidat, rövid és szándékos lehetőségeket keresel a tudatos gyakorlásra és fejleszted érzelmi korlátaid leküzdését.

Ne hagyd, hogy a félelem vagy a tehetetlenség visszatartson!

A cikket Joseph Grenny írta, aki író, előadó és a társadalmi tudományokkal foglalkozik.

 

Címke: , , ,